Thursday, May 5, 2011

Alam rumahtangga merupakan suatu alam yang sangat indah dan penuh dengan feeling yang variety...Mendirikan rumahtangga pada usia 23 tahun merupakan satu anugerah yang paling besar buat kami suami isteri.Yerla ,apa tak nye..kl kwn2 yang len masih lg sibuk memilih-milih pasangan hidup..ada juga yg frust dan macam-macam lg..tp kami telah diselamatkan oleh Allah dengan nikmat dan rahmat perkahwinan ini.Alhmdulillah....


Lembaran 2011 memulakan tirainya...

Bermula 7 Feb 2011..

Kami diuji dengan dugaan,untuk PJJ(Perkahwinan Jarak Jauh)..Suami di Cheras,diriku dihanyutkan ke Ulu Tembeling..Namun jauh,bukan pemisah antara kami,malah semuanya menyemarakkan lg rasa cinta +rindu kami suami isteri.. :)
 Diri ini ikhlas menerima tanggungjawab dan ketentuan takdir illahi ini..Mujur suamiku sgt memahami..Dia sentiasa positif..

3bulan berlalu,gaji ditunggu x tiba-tiba....ekonomi rumahtangga ku juga teruji.. :,(

Tapi inilah kehidupan ...teman hidup berkongsi suka dan duka bersama...
Teringat kenangan...dimana pd suatu di saat berada di kedai mkn..tatkala kita beringat-ingat utk makan..tatkala kita berkira-kira utk makan,mengenangkan bajet kita semakin berkurang..Aku memang sgt fragile,mudah nk menangis bila rasa sempit..tp suami slalu buat diri ini kuat..
"Xperla syg..kita kena blajar hidup susah..ini dugaan kita..kita kena tabah dan sabar..abg ada bersama ayg ,jgn bmbg"....Kita bukan xpunya,tp kita perlu berjimat-jimat..

Hati gajah sama dilapah,hati kuman sam dicicah  ... Susah senang bersama.. :)

Dengan kesusahan yg dirasai buat aku lebih besyukur..dan disaat ini juga kasih sayang kami terasa semakin erat dan kukuh..

Suamiku..
Kau sumber inspirasiku,
di saat aku jatuh,
kau pimpin erat tangan ku utk terus berdiri..
Tatkala semuanya teruji....
Dirimu tegar..
Tegar berkorban..
Demi membahagiakan ku..
Dirimu tegar..
Demi menyenangkan hidupku..
Sesungguhnya Tuhan kurniakan seorang insan yg berhati mulia..

Bergelas sbg seorang suami yg masih belajar memang banyak tugas dan tanggungjwb yang terpikul dibahunya..tambahan pula dia telah dilantik menjadi YDP IPG Ilmu Khas...

Ruang masa perlu dibahagikan seadilnya...terutamanya dengan isteri yang cpt trase ni...Namun dia sgt penyabar dengan karenah isterinya ini..Alhmdulillah..Hidup kami umpama pengembara duit hanya habis utk (sewa hotel+minyak kete+makan)..pengembara oo pengembara..bilakah ianya akan berakhir...tidak sabar rasanya utk memiliki rumah sdiri,dpt hidup bersama-sama..dpt lihat wajah yg tersayang setiap harii..pasti lebih indah dan bermakna kan...juz imagine :) 


 



Memegang status isteri kepada Mohd Huzaifi Bin Sulaiman pada usia ini bukan suatu penyesalan bagiku..malah merupakan suatu kekaguman bagiku..Ranjau,lautan bergelora lebih indah bila dilalui bersama insan yang tersayang..hadapi dengan tenang kerna Berdua lebih baik..


Cinta dapat mengubah pahit menjadi manis, debu beralih emas, keruh menjadi bening, sakit menjadi sembuh, penjara menjadi telaga, derita menjadi nikmat dan kemarahan menjadi rahmat

Thanks abg.. :)

7 comments:

  1. pewwit..tahniah2...entry 1st mengisahkan hidup rumah tangga kak ida.. keep it up..!

    ReplyDelete
  2. untung sangat kamOo sIs.. <3 u kak ida

    ReplyDelete
  3. so sweet ida..suka bace kisah ida n zepi ni..
    moga kalian berdua sntiasa ceria..

    ReplyDelete
  4. Ida, kita menghadapi masalah yang sama bila kahwin nanti... Takpe ida, jangan sedih2 tau.. InsyaAllah, dipermudahkan segala urusan ida ok... Take care. Missing u dear..

    ReplyDelete
  5. ida... awal pembinaan rumahtangga memang macamni.. tak dinafikan k.ani melalui saat2 yang sukar sptmana juga ida. tapi betullah, ini semua tarbiyyah.. utk mengubat hati, sealalu ingatkan diri bhw ini hanya permulaan, ada banyak lagi episod hidup yang akan kita tempuh, alam awal rumahtangga sedang dilalui, alam mengandung nanti, alam tanggungjawab keibuan, alam anak2 semakin dewasa dan dalam masa yang sama keseimbangan utk tugas sebagai isteri hingga akhir hayat.. sampai satu masa, kita perlu berkorban diri dan jiwa seluruhnya demi mengutamakan anak-anak dan suami. tiada lagi istilah merajuk, mudah terusik atau terkilan, mmudah lemah..sptmana yg k.ani sendiri sedang lalui saat ni. kuatkan hati, kuatkan hati. sentiasalah pastikan cinta kepada allah itu mengatasi cinta kepada manusia, kuatkan bentang dan perlindungan, mudah-mudahan iman, keyakinan dan ketenangan itu mampu dimiliki waalu apapun ujian atau cabaran yang melanda.

    akhir kata, apabila datangnya sesuatu kesusahan itu,ada kesenangan bersamanya.

    salam sayang buat sahabat seperjuanganku..

    ReplyDelete
  6. thanks k.hana...

    k.hani kata2 nasihatmu cukup bermakna buat sy..siapa yg berada di sini akan paham situasi yg dialami..semuanya mematangkn kita..syg kakak..

    ReplyDelete

Followers